СЦЕНОГРАФІЧНІ ІДЕЇ ЄВГЕНА ЛИСИКА В ТВОРЧОСТІ АРХІТЕКТОРІВ УКРАЇНИ

1
Національний університет “Львівська політехніка”, кафедра дизайну архітектурного середовища
2
Lviv Polytechnic National University

В статті “Сценографічні ідеї Євгена Лисика в творчості архітекторів України” висвітлений розвиток архітектурно-сценографічних ідей всесвітньовідомого сценографа Є. Лисика в сучасному архітектурному проектуванні та будівництві в Україні, та названі автори та об’єкти, в яких ці ідеї були реалізовані.  Для визначення впливу ідей Є. Лисика на творчість архітекторів України було опитано 50 осіб зі Львова, Києва, Чернівців, Дніпра, Луцька і інших міст, і отримано 21 відповідь. Було також опитано 5 сценографів в Україні та за кордоном (Торонто, Москва) і отримано 3 відповіді. Серед опитаних архітекторів - В. і О . Проскурякови, Б. Гой, І. Щербаков, Р. Кубай та  ін. зі  Львова; О. і І. Кордуняни з Чернівців; Т. Товстик з Дніпра,  В. Мещеряков з  Одеси;І. Тарасюк з Луцька тощо. Серед сценографів П. Босий та Ш. Долгой з Торонто; С. Бархін з Москви. Всі опитані практикуючі архітектори знайомі з театральною творчістю Є. Лисика і його архітектурно-сценографічними здобутками, хоча не всі займалися проектуванням театрально-видовищних об’єктів. Обізнаність з творчістю Є. Лисика в Україні підтвердило 11 респондентів, в інших країнах – 7. Вони назвали архітектурно-сценографічні рішення, що є прогресивними і мають далеку перспективу використання в майбутньому. Ними були названі такі рішення – пристосування, адаптація, інтеграція архітектурного і сценографічного середовища в стаціонарних театрах; інтеграція простору сцени в архітектурне середовище стаціонарних театрів; використання культурних надбань, творення нових типів; а серед іншого - театралізація міського простору біля театрів, творення інших типів видовищних будівель і споруд. Деякі архітектори і сценографи назвали конкретні приклади архітектурно-сценографічних принципів, засобів і заходів творення вистав Є. Лисиком, які вони використали або розвинули у своїх проектах і реалізаціях. Наприклад В. Проскуряков повідомив, що каталізатором ідей проекту його ландшафтного театру у Львові були ескізи Є. Лисика до фолк-опери “Цвіт папороті”. Архітектор В. Мещеряков з Одеси використав для збільшення фізичного простору спроектованого ним нижнього храму, при відродженні одеського кафедрального Спасо-Преображенського собору, уміння Є. Лисика застосовувати оптичні ілюзії, тощо. Стали в нагоді архітектурно-сценографічні ідеї Є. Лисика і архітекторам Т. Товстик з Дніпра, О. Кордуняну з Чернівців, Ю. Філіпчуку з Червонограда, І. Тарасюку з Луцька і іншим в їх проектах і будівлях. 

Dychenko I.S., 1978. Yevhen Lysyk. Narys pro zhyttya i tvorchistʹ. Mystetstvo, K: s. 112.
Ostrovsʹkyy H., 1984. Monumentalʹna stsenohrafiya. Tvorchestvo, №3, s.18-19.
Domansʹka H., Proskuryakov V., 1997. "Te, shcho zhyve u tobi…". Kino / Teatr, №1, s. 22-24.
Medvidʹ L., 1997. Dekilʹka sliv pro maystra. Alʹmanakh 1995-1996, Lʹvivsʹka akademiya mystetstv, s. 28-29.
Poskuryakov V., 2001. Potribne i vichne. Teatralʹna besida. Lʹviv, 4.2.[10]. s. 40-43.
Proskuryakov V., 1995. Fenomen Lysyka. In memoriam Yevhena Lysyka. Halytsʹka brama, №8, s. 8-9.
Proskuryakov V., 1995. Vin zhyv teatrom... In memoriam Yevhena Lysyka. Halytsʹka brama, № 8, s. 11.
Sodja Lotker. 2015. Shared Space Music Weather Polities. B: L.Cepcova, S. Lotker, D.Parizkova, O.Svoboda, Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Prague. 8.06.2015 - 18.06.2015. Arts and Theatre Institute. p.10.
Exhibition of Countries & Regions, Fragments. 2019. Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Program brochure PQ19 imagination, transformation, memory. Prague. 6.06.2019 - 16.06.2019. Arts and Theatre Institute. p. 26, 58.
Prosuryakov V.I. 2004. Arkhitektura ukrayinsʹkoho teatru. Prostir i diya. Lʹviv: Vydavnytstvo Lʹvivsʹkoyi politekhniky, Vydavnytstvo "Sribne slovo". s. 518-525.
V. Proskuryakov, Klymko Z.O., Zinchenko red., 2005. Yevhen Lysyk : Bibliohrafischnyy pokazhchyk. Lʹviv: Sribne slovo. s. 64.
Proskuryakov V. I. 2003. Antolohiya ta ideolohiya ohlyadiv - konkursiv dyplomnykh proektiv vypusknykiv arkhitekturnykh shkil Ukrayiny kintsya ХХ - pochatku ХХІ stolitʹ. Lʹviv: Vyd-vo Nats. Un-tu "Lʹviv. Politekhnika". Arkhitektura. №486. s. 176-182.
Proskuryakov V. I., 2005. Pro ohlyady - konkursy dyplomnykh proektiv vypusknykiv arkhitekturnykh shkil Ukrayiny v roky nezalezhnosti. Zapysky Naukovoho tovarystva im. T. Shevchenka, Pratsi Komisiyi arkhitektury ta mistobuduvannya. Lʹviv. Vyd-vo Doslidno-vydavnychoho tsentru NTSH u Lʹvovi. Tom ССХLІХ. s. 633-653.
Proskuryakov V.I., Kubay R.M., 1998. U rusli vidrodzhenykh tradytsiy i modernykh kontseptsiy ( z dosvidu tvorennya stsenohrafiyi ukrayinsʹkykh khrystyyansʹkykh kontsertno-vydovyshchnykh zakhodiv naprykintsi ХХ st.). Visnyk Derzh un-tu "Lʹvivsʹka politekhnika". Lʹviv: Vyd-vo Derzh. un-tu "Lʹvivsʹka politekhnika". Arkhitektura. №358. s. 245-252.
Proskuryakov V., Klymko Z., Zinchenko O. 2016. Tvorchistʹ YE. M. Lysyka v chasi, prostori, stsenohrafiyi ta arkhitekturi. Lʹviv: Vyd-vo Derzh. un-tu "Lʹvivsʹka politekhnika", s. 136.
Klymko Z.V. 2019. Arkhitektura stsenohrafiyi YE. Lysyka: dys. kand. arkh.:18.00.01. Lʹviv. - 232 s.
Hovard Pamela, Drabek Pavel. 2019. What is scenography? New-York.: Routledge. p. XX -XXIV.
https://doi.org/10.4324/9781315146232
Proskuryakov V. I. 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoyi typolohiyi Ukrayinsʹkoho teatru: dys. doktor arkh.:18.00.02. Kyyiv. - 755 s.
Kordunyan O. P. 2009. Pryntsypy proportsionuvannya v arkhitekturynkh typakh hromadsʹkykh budivelʹ i sporud Ukrayiny: avtoreferat dys. kand. arkh: 18.00.02. Lʹviv. - 22 s.
Meshcheryakov V. N. 2017. Vossozdaniye Kafedral'nogo Spaso-Preobrazhenskogo sobora. Odessa: Feniks. - 464 s.
Yurii Filipchuk. 2017. The architectural creation of theatrical and entertainment centers for children and young as a factor of increasting the attractiveness of cities in Ukraine. The example of the puppet theater in Kropyvnytcky. In: Joannа Gill- Mastalerczyk, Politechnika Swietokryska, Zabudova na obszarach zurbanizowanych, zagrozonych oraz trudnyh. Kielce: Architektura 6. s. 56-66.