ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ КОМУНІКАТИВНИХ ПРОСТОРІВ ДИТЯЧИХ ОСВІТНЬО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИХ ЦЕНТРІВ

1
Національний університет «Львівська політехніка», Кафедра архітектурного проектування
2
Національний університет «Львівська політехніка» кафедри «Архітектурне проектування»
3
Lviv Polytechnic National University, the Department of Architecture Design
4
Національний університет "Львівська політехніка", кафедра Дизайну та основ архітектури

Проведено глибинний аналіз теоретичних засад, що передують процесу організації комунікативних просторів у межах дитячого освітньо-реабілітаційного центру соціальної адаптації – закладу, метою діяльності якого є створення оптимальних умов для посиленої соціалізації дітей з особливими психологічними потребами (зокрема дітей, що страждають аутизмом, синдромом Дауна та посттравматичним стресовим розладом) і їх подальшої інтеграції в суспільство. У дослідженні проведено дефініцію ознак дитячого комунікативного простору та визначено значущість просторової композиції в процесі соціалізації дітей. Розглянуто ключові аспекти проблеми – медичний та архітектурний, виведено ймовірні фактори впливу на процес розширення мережі закладів відповідного спрямування на території України.
Комунікативний простір розглядають як спосіб нестандартного процесу реабілітації, соціалізації та психо-логічного розвантаження, оскільки здорова і якісна комунікація дитини (з однолітками, батьками, лікарем, педагогом, природою тощо) становить основу для адаптації дитини до навколишнього світу.
Проведене в межах статті дослідження підтверджує важливість аналізу архітектурного аспекту в контексті медицини, психології та соціології, що допоможе поглянути на потреби особливих дітей крізь призму архітектури і просторових рішень. Створення просторового середовища для дітей із урахуванням медичної специфіки їхніх захворювань, психологічних та соціальних особливостей розвитку допоможе забезпечити ефективний процес соціалізації та сприяти подальшій інтеграції особливих дітей у суспільний ритм.

Deren O., Pruska A., Rybak Yu. 2015. Children with Down syndrome: facts, learning, help: guidelines. Kyiv : TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady», 24 p.
Khalepa K. F., 2013. Features of psychological assistance to children who have suffered psychological trauma. Visnyk
Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Ser. : Psykholohichni nauky. - Vyp. 114. - S. 195-198. [online] <http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_41> [Accessed 20 November 2021 ]
Moiseienko R.O., 2014. Development of medical and social care for young children with disabilities in Ukraine. Mizhnarodnyi nevrolohichnyi zhurnal. №3(65) P.166-168
Plakhtii M., Kuralova Ya., 2018. Psychological and physiological features of development of children with autism spectrum disorders. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky. 18 lyst. (№2). P. 152-156
Poroshyna E.V., Evdushchenko T.H., Evtushenko O.S., Yanovskaia N. V., 2014. Rehabilitation of children with Down's disease in a specialized rehabilitation center. Mizhnarodnyi nevrolohichnyi zhurnal. №3(65). P.168-169
Rybchenko L. K., 2014. Psychological and social adaptation of children with autism. Naukovyi chasopys. Spetsialna psykholohiia. P. 387-392
Veselova N. P., 2017. Features of children's experience of post-traumatic consequences. Visnyk №144. Seriia: Pedahohichni nauky. P. 234-238.