ТРІЄНАЛЕ МОДЕРНІЗМУ У БЕРЛІНІ: Модернізм – різноманітна і транснаціональна спадщина як самодостатня якість

Автори:
1
Куратор Трієнале модернізму в Берліні 2022, директор "BHROX bauhaus reuse", архітектор, магістр архітектури, Німеччина

Наприкінці ХХ - початку ХХІ ст. відбулися якісні зміни в архітектурі та мистецтві, які сприяли активізації як культурної, так і суспільно-політичної діяльності різноманітних протагоністів з різних регіонів.

У статті проаналізовано основні наукові цілі Трієнале 2022, що відбулася в Берліні. Модернізм - це прогресивна культурна спадщина, авангардна архітектура, мистецтво, міський та соціальний розвиток, яка є надзвичайно актуальною для майбутнього Європи та стійкості цінностей. Започаткований проект європейської співпраці має на меті прокласти шлях до «Європейського трієнале модернізму» (ETOM) за участю близько 40 партнерів з близько 15 країн, зосереджених на Центральній Європі. Їхня спільна історія модернізму ґрунтується на різноманітних прикладах, джерелах, героях і - сьогодні ще більше - на різноманітних акторах, які прагнуть цінувати розмаїття та стійку перспективу модернізму. Учасники обговорюють ідентичні проблеми розбудови культурного та суспільного розвитку у своїх країнах і, використовуючи транс'європейську співпрацю, порівнюють та об'єднують подібні проблеми в Європі, звертаючись до спільної публіки. Такий формат живого обміну інформацією особливо актуальний сьогодні, в умовах війни та спроб розділити європейців. Такий тип транс'європейської співпраці у сфері розбудови культури є взірцевим для подальшого розвитку культурної співпраці та єдності, особливо в Центральній Європі.

Мета дослідження - проаналізувати численні перспективи та проблемні питання гетерогенних поглядів, щоб зрозуміти модернізм як транснаціональне явище, і в цьому сенсі продовжити його дослідження та комунікацію.

Bartetzky A. (2014) Laboratory of Modernism. Post-war Architecture in Poland ; in: Saxon Academy of Arts, Ed., Laboratory of Modernism. Post-war architecture in Europe, Dresden, p. 178-193

Behne, A. (1926) Der Moderne Zweckbau. München: Drei Masken Verlag; actually written in 1923.

Bullock, N. (2002). Building the post-war world: modern architecture and reconstruction in Britain. Psychology Press.

Ciarkowski B. (2022) Architect’s word. The oral history and the heritage of post-war modernism in Poland; in: Modernizm w Europe – Modernizm w Gdyni, 8. Architektura przemyslowa, portowa I miejska XX wieku, Gdansk, online available: https://www.gdynia.pl/modernizm/module/Files/controller/Default/ action/downloadFile/hash/2de71c79be6699e8a5fcc808cdcfcd4e

Diverse Modernism (2022) Retrieved from https://www.triennale-der-moderne.de/2022/european-triennial-of-modernis...

Durth W. (2014) Post-war Architecture in Germany under the influence of the Allied Occupying Powers; in: Saxon Academy of Arts, Ed., Laboratory of Modernism. Post-war architecture in Europe, Dresden.

Gleiter, J., Schlusche, G., Sonder, I., Eds. (2022) Departure into Modernism - Contributions of Jewish architects from Eastern Europe to the transnational establishment of Modernism, Berlin: Universitätsverlag TU Berlin

Gold J. R. (2007). The Practice of Modernism: Modern Architects and Urban Transformation, 1954-1972. Routledge.

Huber R. K., & Buschfeld B. (2022). Exhibiting modernism in Ukraine// Docomomo Journal, (67). https://doi.org/10.52200/docomomo.67.10

Kil W. (2014) Reconstruction as a Chapter of Urban History. A comparison of Neubrandenburg and Bialystok; in: Saxon Academy of Arts, Ed., Laboratory of Modernism. Post-war architecture in Europe, Dresden, p. 40-51

Moravánszky, Á., (1988) The Architecture of the Danube Monarchy. 1867-1918. Berlin: Ernst & Sohn, (1988) Die Erneuerung der Baukunst. Wege zur Moderne in Mitteleuropa 1900-1940. Salzburg: Residenz Verlag, (1998) Competing visions: aesthetic invention and social imagination in Central European architecture. 1867-1918. Cambridge: MIT Press

Los Angeles County Museum of Art (2002), Between worlds. A Sourcebook of Central European avant-gardes. 1910-1930. Cambridge: MIT press

Probst, H., Schädlich, C., Eds. (1987) Walter Gropius – Band 3: Ausgewählte Schriften. Berlin: VEB Verlag für Bauwesen

Program brochure, Triennial of Modernism (2022) Retrieved from https://triennale-der-moderne.de/2022/wp-content/uploads/sites/8/2022/10...

Program of the “Special Focus – Modernism in Ukraine”, within the Triennial of Modernism (2022) Retrieved from https://triennale-der-moderne.de/2022/en/ukraine

Posener, J. (1964) Anfänge des Funktionalismus: Von Arts and Crafts zum Deutschen Werkbund. Bauwelt Fundamente (Band 11). Berlin, Boston: Birkhäuser. https://doi.org/10.1515/9783035602067

Putova B. (2016) Similarities and Connections between Postsocialism and Postcolonialism: Analysis of Postsocialist and Postcolonial Countries. https://doi.org/10.5817/AI2016-1-61

Thompson P. (1988) The Voice of the Past: Oral History, New York

Tournikiotis P. The Historiography of Modern Architecture, Cambridge: MIT Press

Triennial of the building culture (2022) Retrieved from https://triennale-der-moderne.de/2022/en/motto-und-konzept/

Wingler, H. (1967) Gropius. Apollo in der Demokratie. Neue Bauhausbücher. Mainz: Florian Kupferberg Verlag

Ziegler V. (2014) Between Tradition and Modernism. Recontruction concepts in France; in: Saxon Academy of Arts, Eds., Laboratory of Modernism. Post-war architecture in Europe, Dresden.